Verminder een jetlag met deze tips

Vroeg of laat krijgt iedereen die wel eens met het vliegtuig reist, van een gewone vakantieganger tot een professionele piloot, last van een jetlag. Maar er is wat tegen te doen. Volg deze tien simpele tips en je zult er minimaal last van hebben.

Als je in verschillende tijdzones reist, raakt je natuurlijke 24-uurs lichaamsklok in de war, die je slaapuren en tijd die je wakker bent reguleert en je in balans houdt met je omgeving. Symptomen van jetlag kunnen vermoeidheid, geheugenverlies, desoriëntatie, gezwollen handen en voeten, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, draaierigheid en meer zijn. Hoe meer tijdzones je gedurende je vlucht passeert, hoe meer je last zult hebben van een jetlag.

Dit zijn tien tips die een jetlag kunnen verminderen zodat niet de eerste dagen van je volgende, verre vakantie compleet geruïneerd zijn.

1. Begin een paar dagen voor je trip je slaappatroon aan te passen aan het schema dat je op je vakantie moet aanhouden. Door het tijdstip dat je naar bed gaat iedere dag met een uur aan te passen (eerder of later, afhankelijk waar je naartoe reist), ben je al een heel eind op weg.

2. Zet je horloge aan het begin van je vlucht alvast op de nieuwe tijdzone, dit kan werkelijk helpen om meer aan de nieuwe tijd te wennen!

3. Drink voor, tijdens en na je vlucht veel water. De lucht in vliegtuigen is extreem droog en sommige experts zeggen dat uitdroging één van de hoofdoorzaken van jetlag is. In ieder geval is iedereen het er over eens dat uitdroging een jetlag verergert.

4. Drink geen alcohol of cafeïnehoudende dranken tijdens de vlucht. Beiden hebben een negatief effect op je vochthuishouding.

5. Slaap tijdens je vlucht op de uren wanneer het op je bestemming nacht is. Gebruik oordoppen, hoofdtelefoons, oogmaskers en andere hulpmiddelen die licht en geluid buiten kunnen sluiten en vraag om een kussentje voor meer comfort.

6. Blijf tijdens de vlucht wakker wanneer het dag is op je bestemming. Lees, praat met andere passagiers, kijk naar de film en loop regelmatig om te voorkomen dat je in slaap valt.

7. Doe zo vaak als mogelijk oefeningen tijdens de vlucht. Rek je rug, arm- en beenspieren, loop wat heen en weer en knijp in een rubber balletje of een paar sokken voor een goede bloedcirculatie.

8. Eet licht maar strategisch. Onthoud dat maaltijden met veel proteïnen je eerder wakker houden, koolhydraten je slaperig maken en je door vettig voedsel wat traag kunt worden.

9. Sommige mensen zweren bij melatonine omdat deze bij een jetlag de slaap zou bevorderen. Melatonine is een natuurlijk hormoon wat door ons lichaam wordt geproduceerd en kan worden gekocht als een voedingssupplement.

10. Als je bijvoorbeeld op reis gaat voor je werk en je hebt de luxe een dag of twee eerder op je bestemming te arriveren voordat je aan belangrijke activiteiten mee moet doen die de nodige energie en scherpheid van je vergen, gun jezelf dan die twee dagen om langzaam te acclimatiseren.

 

Tags: jetlag, tips, vliegtuig, tijdzones, lichaamsklok, vermoeidheid, geheugenverlies, desoriëntatie, gezwollen handen en voeten, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, draaierigheid, vakantie, slaappatroon, water, uitdroging, melatonine, acclimatiseren

Add to Favorites Add to Google Add to Ekudos Post to MySpace del.icio.us Add to Reddit
Add to MSN Reporter Add to NUjij Add to symbaloo Add to Stumbleupon Add to Yahoo Add to Furl

WNF
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.....Wil jij reageren op dit artikel?
Reageer op dit artikel