Vervelende klachten bij PMS

Heb je met regelmaat last van pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel, wisselende stemmingen of gespannenheid? Dan kan PMS, oftewel 'Pre-Menstrueel Syndroom' de oorzaak zijn.

Er zijn vele honderden lichamelijke en psychische klachten bij PMS beschreven. Hoe je weet of het bij jou gaat om PMS? Let dan op het tijdstip waarop de klachten optreden en weer verdwijnen. Want bij PMS treden klachten op in de tweede helft van de menstruatiecyclus en verdwijnen weer bij het begin van de menstruatie. Er zijn ook vrouwen die nog klachten houden tijdens de eerste dagen van de menstruatie. Na minstens een week zonder klachten, komen de klachten weer terug.

PMS kan het normale leefpatroon zeer hinderlijk verstoren en de klachten kunnen zelfs met de jaren toenemen. Klachten als gevolg van PMS beginnen vaak na het dertigste jaar en na het krijgen van kinderen. Bij jongere vrouwen komt PMS minder vaak voor. Na de overgang verdwijnen de klachten. Naar schatting heeft 4 procent van de vrouwen tussen de 15 en 45 jaar last van PMS.

Oorzaak
Om maar met de deur in huis te vallen: nog steeds is niet precies bekend hoe PMS ontstaat en waarom de ene vrouw er wel last van heeft en de andere niet. Je zou zeggen dat er gezien de menstruatiecyclus een hormonale oorzaak is, maar dat is nooit zo bevonden. Het is wel zo dat vrouwen met PMS-klachten gevoeliger zijn voor hormoonwisselingen dan vrouwen die er geen last van hebben. Bij onderzoek wordt dan ook vaak vooral gekeken naar wanneer de klachten plaatsvinden.

Hulp
Vaak hebben vrouwen met PMS het gevoel dat zij door hun omgeving niet begrepen en niet serieus genomen worden. Ook voelen velen zich schuldig tegenover hun partner of kinderen vanwege hun 'rare' gevoelens en gedrag in deze periode. Begin dus zelf eerst eens met het twee maanden bijhouden van je klachten. Hierna is het pas zinvol er samen met je arts naar te kijken. Zo wordt zichtbaar of je werkelijk last hebt van PMS en je krijgt zelf ook meer inzicht in je klachten.

Behandeling
Voor vrouwen met PMS is het belangrijk, maar vaak niet gemakkelijk, om te leren omgaan met hun klachten. Je moet zelf maatregelen nemen, maar vooral ook in je directe omgeving begrip vragen voor je klachten. Als je inzicht hebt in de frequentie van de zwaarste klachten, kun je bijvoorbeeld inplannen om die dagen belastende activiteiten zoveel mogelijk achterwege te laten. En vraag anderen om daarmee extra rekening te houden.

Regelmatige lichamelijke activiteit (sport) verlicht klachten van PMS. Er zijn aanwijzingen dat een dieet, waarin nauwelijks koffie, alcohol, vet, zout en scherpe kruiden voorkomen, kan helpen om de klachten te verminderen. Ook minder roken (nog liever stoppen) kan zinvol zijn. Soms biedt een gesprek met een psycholoog of een maatschappelijk werker uitkomst. Deze kan met je bekijken en bespreken hoe het beste met de klachten om te gaan. Van medicijnen die soms worden voorgeschreven wordt de werking betwijfeld. Van een aantal middelen is bekend dat zij een gunstig effect hebben op premenstruele klachten, maar uit onderzoek blijkt dat zij net zo gunstig werken als placebo's. Mocht je nog vragen hebben, raadpleeg dan je arts.

 

Tags: PMS, Pre Menstrueel Syndroom, klachten, menstruatiecyclus, menstruatie, hormoonwisselingen

Add to Favorites Add to Google Add to Ekudos Post to MySpace del.icio.us Add to Reddit
Add to MSN Reporter Add to NUjij Add to symbaloo Add to Stumbleupon Add to Yahoo Add to Furl

WNF
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.....Wil jij reageren op dit artikel?
Reageer op dit artikel